Peke

Har saknat peke på min båt ända sedan jag klev på min första peke. Det kändes ännu mer på Milou att jag vill ha en egen peke. I måndags beställde jag en som kom igår.

Satte en tejpbit för att markera mitten på fören som var svår att se. Hängde upp peken med tampar i pulpit och justerade till millimeterprecision mot tejpbiten och relingen.

image

Använde gummibåten att ligga i ibland, och till att samla tappade prylar i. Hade jag satt tejpbiten rätt så hade det blivit perfekt. Nu blev det lite snett, men mycket enklare att gå ombord och iland.
image

NMEA nätverk

När risk för åska gör att det inte blir segling kan man fixa med annat.

Idag har jag kopplat ihop min Garmin GPS med NX2 servern i båten med en stump telefonsladd. De kan nu byta information med varandra och servern kan även skicka data till PCn. Man kan se fart, vind och djup på plotterns skärm så man inte behöver knappa fram det på multiinstrumentet. Man kan även se all data NX2 känner till på PCn. Det ska även gå att skicka rutter från PCn till GPSen.

image

Tromtö, SV 3-4m/s

Det är ju fin strand för småbarn och ofta barn att leka med på Tromtö.

Seglade ut efter sen lunch. Med lågvatten blev det lite trögt att komma ut, vi gungade lite och gasade så kom vi ut till slut.

Fick bra fart med rev 1 på genuan som är smidigare att slå med. Rullade in och hjälpte till med motor genom Djupasund. Sedan full fart ut mot kråkan och farleden mot Hasslöbron. Hann lagom till 19-öppningen. På andra sidan bron avtog vinden och vi var framme vid Tromtö vid 20-tiden.

Grillade lite kyckling och förfärades över hur grönt vattnet var där vi la till.

Hann bli sent innan maten var klar och efter maten blev det natten för hela familjen. Försökte fånga utsikten in mot stan med mediokert resultat.
image

På morgonen efter var vattnet ännu grönare och det var vindstilla. Satt mest och väntade på att något skulle hända fram till lunch. Tur det fanns gungor iaf.
image
image
image

Efter ett par väl brända korvar började grönskan lätta i badviken och det blev bad för Emme.

Lagom tills hon började bli kall och trött började det fläkta lite mer och vi passade på att segla hemåt. Vide avtog igen efter att vi kommit igenom Hasslöbron, gick sista biten efter Djupasund för motor.

Hamnavgift 100kr

Fix med rorkult

Med Milou kom en rorkultsförlängare från förr i tiden. Min fina rorkultsförlängare i Lilla My var det första som var värt att plocka bort när första budet på den kom. Nu är den överflyttad till Millan.

2014-07-24 19.52.35

Satte även ett skydd på fästet till autopiloten som innan var väl vasst och i höjd med bäbishuvud och knän på andra. En bit tillskuren gummimatta och isoleringstejp var allt som behövdes.

Första semesterresan, O-NO 5-10m/s

Vi la ut i lite väl hård sidvind, tydligen lågvatten också för vi fastnade på vallen bakom båtplatsen och blev liggandes på tvären bakom stolparna ett bra tag innan vi till slut hamnade i läge som var bättre att lämna från än att försöka komma tillbaka in från.

Seglade ut till Arpö, där var ganska fullt och då vinden låg på så ankare släppte, låg några längs med både bryggan och nocken. Trots erbjudande att ligga utanpå vilken båt vi ville seglade vi hemåt.

Vi vände i Djupasund för att ankra och göra lite mat i lä om Slädös SV udde. Efter maten bestämde vi oss för att stanna över natten. Satte upp taket till sittbrunnskapellet när daggen började lägga sig för att känna hur det känns. Nattade de små och tömde några burkar från kölfickan.

Efter en lugn och fin natt och ett morgondopp åt vi frukost i en torr sittbrunn och seglade vi ett varv runt Store klimp och Lille klimp och sedan hem och la till som om vi gjort det förut. Blev åter igen löjligt nöjd med hur smidigt det är med autopilot när man vill semestersegla med små barn.
image

image

image

image

Premiärtur med segel, O-NO 4-5m/s

När kvällen närmat sig snabbare än vanligt med ponnyridning och småfix i båten, gasol, toa och dricksvatten, och vinden till slut började avta mot nybörjarstyrka bestämde vi att dela en pizza i båten och hinna testa att sätta storen segla medan vinden var lagom.

Vi hann nästan ut innan det började skymma och satte segel med tända lanternor, seglade ett kort varv på fjärden och gick hemåt för natten.

Premiärtur för motor, O-NO 6-7m/s

Packade för en grillkväll och natt och gav oss iväg igår kväll.

9m/s byar snett från aktern gjorde att vi valde att vänta med att lägga loss. Tur det, när vi skulle koka grötvatten till Fia fick jag inte igång gasolköket. Såg att jag glömt byta packning vid kulan som var ganska torr. Vi kokade gröt och grillade vid klubbstugan.

Efter en natts sömn och frukost vid bryggan var vädret i stort sett det samma. Lite mer sugna på att komma ut la vi försiktigt loss. Gick ut en bit och provade att köra med autopilot. Förstår nu varför man vill ha sådan, hur glassigt som helst. Gick sedan tillbaka till bryggan och la till som om vi hade gjort det förut.

10402627_10152226657386659_2588609919392207454_n10442524_10152226657456659_4002278764525474600_n

Ny regulator och packningar till gasolkulan är inhandlad.

Milou införskaffas

Idag köpte jag Milou af Fågelvik, en Dixie 27 från -82 eller möjligen senare.

10565225_10152285939188111_5726332302700173874_n

Det gick ganska fort, vi provseglade igår kväll efter att fått erbjudande i onsdags kväll och tittat igår på förmiddagen. Smått besvikna lämnade vi efter provseglingen då det var en pöl olja under motorn som Jakob inte sett innan. Pölen visade sig komma från en färgflaga som kommit i kläm vid packningen till oljefiltret som sitter ganska trångt till. Idag skulle jag göra ett försök att ordna någon tillfällig lösning med motorn i M/S My som låter allt kylvatten rinna ut vid en sliten gänga i topplocket. Fick syn på Jakobs bil på parkeringen och tittade förbi efter att ha gett upp med Lilla My, mest för att säga att jag avvaktar med köp tills jag sålt My. Jakob var då på plats och hade fortsatt felsöka på oljepölen. Vi bytte filtret, körde en stund och såg att det nu var torrt igen. Kollade sedan igenom övriga anmärkningar som däckkontakt till vindgivare mm. Till slut enades vi, med delad ångest, om ett pris som funkade för mig att riskera att ha två båtar att ta hand om i höst och Jakob att veta att han bara har en och kunna semestra i lugn och ro.

Premiärturen stannade vid bryggan. Familjen delade på en Capricciosa från Listerby pizzeria och flickorna började små smått bo in sig i båten och jag flyttade över lite saker från gamla M/S My.

Jag började också lite småfix:

  • provade befintliga borrhål i instrumentpanel för mitt GPS-fäste
  • tejpa om skadade kablar på däck
  • tejpa om kniven i akterstaget

En del fix är kvar att göra i närtid:

  • koppla ström och skruva fast GPS-fäste
  • snurra på loggivare
  • byta packning i toapump
  • byta packning till gasol regulator
  • löda sladdar till vindgivare i däckgenomföring
  • kolla placering av alla genomföringar
  • kontakt och offeranod till värmeväxlare

Fix inför höst/vår:

  • kolla genomföringar
  • kolla avstängningskran till kylvattenintag, ev montera extra kran mer åtkomlig för enklare konservering
  • förstärka pulpits vid infästningar i skrov, spackla med epoxy, borra nytt hål, täta med sika och lägga till förstärkningsbrickor
  • rengöra vattentank
  • rengöra dieseltank
  • skyddsbit för att inte kunna skada gasolslang med ankare i ankarbox
  • kolla bakre kölbultsbricka
  • spänna fast startbatteri
  • montera elektrisk länspump och gasollarm